Overslaan en naar de inhoud gaan
De dienst burgerzaken blijft tot 31 augustus 2020 op afspraak werken.
Andere diensten zijn vanaf 1 juli 2020 terug vrij toegankelijk, maar we raden sterk aan om nog een afspraak te maken.
Dit kan via het nummer 056 68 81 14 of via mail naar gemeente@wortegem-petegem.be.
Meer info over de maatregelen rond corona Ik heb hulp nodig
De bibliotheek en het recyclagepark zijn gesloten op zaterdag 15 augustus 2020.

Ik bel 112 altijd als er een leven in gevaar kan zijn 

Tijdens noodweer mogen burgers enkel naar het noodnummer 112 bellen voor gevallen waarbij iemands leven in gevaar kan zijn. Als je dringend een ziekenwagen nodig hebt, als je huis in brand staat of dreigt in te storten of als er op een drukke weg een risico is op een auto-ongeluk, dan mag je zeker naar het noodnummer 112 bellen. 

Ik gebruik het e-loket van de brandweer als ik hulp nodig heb van de brandweer maar als niemand in levensgevaar is

Als burgers tijdens noodweer brandweerbijstand nodig hebben maar er niemand potentieel in gevaar is, moeten ze tijdens noodweer het e-loket van de hulpverleningszone gebruiken. Wanneer je het nummer 1722 belt, zal je ook deze melding te horen krijgen indien jouw hulpverleningszone een e-loket heeft. 

Voor onze hulpverleningszone kan je het formulier invullen via www.bvlar.be/stormschade.

Indien je geen internetverbinding hebt of het e-loket door technische redenen niet zou werken, mag je uitzonderlijk voor brandweerhulp door storm- of waterschade toch bellen naar het noodnummer 112.

Je kan het formulier invullen als er vb. grote schade is aan je dak of als er water in je kelder staat. Deze problemen zijn heel vervelend en kunnen voor de burger op dat moment dringend zijn, maar tijdens noodweer bel je hiervoor niet naar 112 zodat de lijn vrij blijft voor mensen die mogelijk in levensgevaar zijn. 

Als burgers een melding gedaan hebben via het e-loket, is het belangrijk dat ze geduldig wachten op de komst van de hulpdiensten. De brandweer bekijkt situatie per situatie en bepaalt wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent dat burgers in sommige gevallen wat langer zullen moeten wachten. 

Ik doe beroep op een gekwalificeerde vakman of herstel het zelf 

Tijdens noodweer kunnen burgers ook geconfronteerd worden met heel wat problemen waarvoor er geen brandweerhulp nodig is. Staat je tuin onder water of is er een boom ongevallen in je tuin? Is je tuinhuis beschadigd of heb je geen elektriciteit of internet meer? Dan kunnen burgers best zelf aan de slag of een gekwalificeerde vakman contacteren om hen te helpen.

Meer informatie vindt u op de website https://www.112.be/nl/niet-dringend.

infographic 1722